Inkasso er en ganske rigid prosess med lovpålagte aktiviteter. Under har vi forsøkt å beskrive de mest vanlige aktivitetene som du vil se nevnt som "statuser" i vår kundeweb. Normalt går prosessen av seg selv - vi tar kontakt om vi trenger tilleggsinformasjon eller avklaringer.

Betalingspåminnelse/inkassovarsel sendt

Kravet er nå forfalt, og det blir nå sendt en påminnelse til den som skylder penger. Du trenger ikke gjøre noe, og det tar normalt inntil 20 dager å komme til neste steg.

Betalingsoppfordring sendt

Kravet er nå til inkasso, og det er ført salær på saken. Du trenger ikke gjøre noe, og det tar normalt inntil 20 dager å komme til neste steg.

Under arbeid

Vi forsøker nå å få tak i den som skylder penger, og en saksbehandler vurderer om kravet skal sendes til rettslig behandling. Du trenger ikke gjøre noe, dette tar normalt 15 - 30 dager.

Rettslig skritt

Vi har nå vurdert din sak, og utført i de fleste tilfeller en kredittsjekk, forsøkt dialog med skyldner per telefon, sms og epost. Nå forberedes saken til videre oppfølgning igjennom rettslig instans enten hos namnsmann el forliksrådet.

Utlegg sendt

Saken er nå vurdert med tanke på mulighet for å få pant i eiendeler til den som skylder penger, og er sendt til Namsmannen som vurderer saken. Du trenger ikke gjøre noe, og det tar normalt inntil 2 - 9 måneder å få tilbakemelding.

På vent

Her er saken normalt satt på vent av deg, eller den som skylder penger har meldt innsigelse og de er uenig i kravet. Her setter vi normalt en frist på 10 dager for å få en avklaring.

Venter godkjenning

Nå er vi avhengig av deg for å gå videre med saken. Du vil få en pop-up (rød klokke) på fakturasiden hvor du må ta stilling til hva vi skal gjøre videre.

Eksempel:

Du kan filtrere på hvilke type saker du vil se info på, ved å gå til Faktura (menyvalg på venstre side i margen): klikk på Status, huk og lagre filter.

  • Fakturert (gjelder fakturaservice kunder)

  • Klar for innfordring (gjelder integrasjonskunder)

  • Pågående; aktive saker, vi følger opp skyldner per sms eller telefon, se gjerne detaljert inkassoprosess.

  • Venter godkjenning: ser du et slikt oransje tegn, kan du kjapt vurdere om saken skal trekkes eller gå videre rettslig ved å klikke på tegnet (ønsker du ikke rettslig, vil saken bli fulgt opp videre, inntil foreldelse - 3 år).

  • Rettslig tiltak; feks utlegg sendt namsmann, forliksklage sendt etc.

  • På vent; saken er satt i bero, benytt chat el kontakt oss på 51 30 20 40 for videre fremdrift eller spørsmål.

  • Avsluttet; Saken er helt eller delvis oppgjort.

  • Trukket: Oppdragsgiver har selv stanset saken.

  • Kreditnota

Ikke anbefalt rettslig pågang

Her har Kravia foretatt grundige vurderinger og gjort undersøkelser i de offentlige registre som er tilgjengelig, og funnet ut at det ikke er hensiktsmessig å bruke mer penger ved å sende saken til Namsmannen, da sannsynligheten for å løse saken på denne måten er lav. Saken din vil ikke stoppe opp, vi vil fortsette å finne en løsning ved bruk av telefon, sms, e-post, brev og foreslå avdragsordning (dersom avklart med deg).

Du trenger ikke gjøre noe. Saken ligger på overvåkning inntil den blir løst. Det tar normalt minst 6 - 12 måneder og inn til tre år (det blir foreldelse etter tre år fra forfallsdato).

Savner du noe, eller har du andre spørsmål? Se gjerne mer om hvordan Kravia fungerer her, eller kontakt oss på chat.

Fant du svaret?