Kravia og Uni Economy snakker sammen begge veier - slik at overføringen av inkassosaker, bokføring og oppgjør går sømløst.

Fra Uni Economy kan du blant annet:

  • Se hvilke saker som er klar for inkasso

  • Starte inkassosak (enten automatisert eller manuelt per sak)

  • Se alle saker i arbeid

  • Se status på hver enkelt sak

  • Få automatisk bokføringsforslag når saken er betalt - du trenger kun å matche bilaget

For å få mest ut av kundeforholdet anbefaler vi at du oppretter en bruker på vår Kundeweb. Det kan du gjøre her. Register deg med din e-post og lag et eget passord ved første innlogging. I Kundeweb får du tilgang til tilleggsinformasjon og tjenester utover det som ligger i Uni Economy, som detaljert informasjon/aktivitet, mulighet for å pause/trekke sak og chatte med kundeservice og saksbehandler.

Du kommer enkelt i gang fra innsiden av Uni Economy:

  1. Gå til Markedsplass

  2. Gå til Integrasjon

  3. Velg Kravia

Integrasjonen aktiveres umiddelbart slik at du kan begynne å bruke Kravia fra Uni Economy, men vær obs på at det kan ta inntil 2 timer til eventuelle saker er synlige i Kravia sin kundeweb.

For å starte en inkassosak går du til følgende punkt:

Meny/Salg/purring; klikk på bjelle for å velge og sende forfalt fakturasak til inkasso.

For å administrere oppsett av purringer og purregebyr velger du (1) Salg under Innstillinger og (2) Innkreving. Denne siden er delt inn i Purreinnstillinger og Purreplan.

Purring innstillinger.png

Under "Purreinnstillinger" kan du administrere minste fakturabeløp som det er ønskelig å sende purring for. Da vil det kun være mulig å opprette en purring for fakturaer som overstiger dette beløper. Du kan også velge hvilken konto eventuelle purregebyr skal føres mot. I tillegg kan du velge å krysse av for "Bruk tittel/beskrivelse fra purreregler som emne/tekst i e-post til kunde" dersom du ønsker at teksten som fremkommer på purringen også skal vises i selve e-posten som sendes ut til kunden.

purring purreinnstillinger.png

Under "Purreplan" har du tre valg: Standard, Streng og Egendefinert. Dersom du klikker på "Se detaljer" (1) vil du kunne se spesifikasjoner for purring og inkassovarsel samt en forhåndsvisning av de standarddefinerte tekstene som vises på purringen. Dersom man ønsker å ta i bruk egendefinert plan, må du klikker på "Endre egendefinert plan" (2). Dette kan redigeres ved å trykke på "Endre egendefinert plan" (2). Du spesifiserer hvilket av disse valgene du ønsker å benytte ved å aktivere valget til høyre i bildet (3).

purring purreplan.png
  • Standard

    • Kunden vil få én purring og ett inkassovarsel før faktura sendes til inkasso. Første purring kan sendes tidligst 3 dager etter forfall på original faktura og vil få 14 dagers forfallsdato etter sending. Tilsvarende kan inkassovarsel sendes tidligst 3 dager etter forfall på første purring og vil få 14 dagers forfallsdato etter sending. Gebyret for inkassovarsel er på 35 kroner. Fakturaen kan sendes til inkasso tidligst 7 dager etter forfall på inkassovarsel.

  • Streng

    • Kunden vil kun få ett inkassovarsel før faktura sendes til inkasso. Inkassovarsel kan tidligst sendes 14 dager etter forfall på original faktura og vil få 14 dagers forfall etter sending. Gebyret for inkassovarsel er på 35 kroner. Fakturaen kan sendes til inkasso tidligst 7 dager etter forfall på inkassovarsel.

  • Egendefinert

    • Her kan du sette opp egne purreregler. Du kan lese mer detaljert om Egendefinert purreplan her.

Fant du svaret?